Captain America: The Winter Soldier [Anmeldelse]

Captain America er tilbage og denne gang får han hjælp af bl.a. Black Widow og The Falcon.

Walt Disney/Sony Pictures Releasing - Captain America: The Winter Soldier [Anmeldelse] Walt Disney/Sony Pictures Releasing
Terror, for sikkerhedens skyld
Der er gået to år siden Captain America og de andre helte i The Avengers reddede New York fra undergang og Steve Rogers kæmper stadig med at forstå den kyniske verden han nu lever i, hvor venner lynhurtigt kan bliver fjender. Spion organisationen S.H.I.E.L.D. er under angreb og hvad værre er, er at angrebet kommer indefra. En terror organisation kaldet H.Y.D.R.A. har nemlig infiltreret S.H.I.E.L.D. gennem længere tid og når helt op på ledelsesniveau med direktøren Alexander Pierce (Robert Redford). Deres mål er at slå millioner af uskyldige mennesker ihjel, for sikkerhedens skyld, som de selv siger. Et dødeligt attentat på Nick Fury (Samuel L. Jackson) får Captain America (Chris Evans) og Black Widow (Scarlett Johansson) til at arbejde sammen for at og undersøge, hvem der i virkeligheden er fjender og hvem der er venner i organisationen, så de kan forhindre H.Y.D.R.A.’s skumle planer.
The Winter Soldier
Captain America må også stå ansigt til ansigt med den frygtindgydende og mystiske Winter Soldier (Sebastian Stan), der matcher Captain America i både fysik og hurtighed. Heldigvis får han og Black Widow hjælp af marinesoldaten Sam Wilson aka The Falcon (Anthony Mackie), som bruger sine specialdesignede vinger til snildt at flyve mellem missiler og maskingeværssalver.
Bedre end den første film
Captain America: The Winter Soldier er en stor forbedring fra den første, noget tamme Captain America film. Plottet er stærkere og selvom det måske ikke er helt originalt (Se: Minority Report) så fungerer det ganske godt. Captain America/Steve Rogers karakteren har dog samme problem som i 1’eren og Avengers filmen. Han er bare ikke særlig interessant. Der er intet af f.eks. Tony Starks karisma eller Bruce Banners uforudsigelighed. Han er og bliver en spejderdreng.
The real thing
Heldigvis er der nok at se på i denne hæsblæsende action film, der for en gang skyld ikke drukner i alt for mange computer effekter. Faktisk var der instruktørerne Anthony og Joe Russos mål at bygge så mange af kulisserne og rekvisitterne som muligt for, at give filmen et mere realistisk udtryk og det må siges at være lykkedes, for man er ganske godt underholdt i de 136 minutter filmen varer. Dog er 3D’en virkelig dårligt konverteret, så spar hellere pengene og nøjes med at se 2D udgaven.
Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Captain America: The Winter Soldier
USA 2014