Blade Runner 2049 (Anmeldelse)

Blade Runner 2049. Sequelen du ikke vidste, du manglede.

Blade Runner 2049 - Trailer
United International Pictures - Blade Runner 2049 (Anmeldelse) United International Pictures

Syntetisk Sci-Fi

I 1982 skabte instruktøren Ridley Scott en af de mest elskede, omdiskuterede og kopierede film nogensinde med sci-fi-mesterværket Blade Runner (du kan læse mere om den film her). Nu, 35 år senere, kommer der en efterfølger med titlen Blade Runner 2049. Instruktøren er denne gang fransk-canadiske Denis Villeneuve, der tidligere har stået bag perler som Prisoners, Sicario og senest den Oscar-belønnede Arrival. Med andre ord en mand, der kan sit kram. Men spørgsmålet er, om Villeneuve kan indfri de enorme forventninger og løfte arven fra Scotts sci-fi-klassiker. Kan han lave en værdig 2’er og måske endda gøre det umulige og overgå 1’eren? Til det er svaret; Delvist ja.

Mere end blot en kopi

Blade Runner 2049 er en fremragende film og lidt af et mirakel. Villeneuve har nemlig indfanget meget af stemningen fra 1’eren, men samtidigt formået at forstørre universet og skabe en stærk og selvstændig historie, der på mange måder overgår 1’eren. Den åbner op for nye problematikker såsom racisme og slavehandel og bygger videre på nogle af 1'erens filosofiske temaer såsom skaberen/skabelsen/skabningen og ægte følelser kontra programmering - hvilket utroligt nok gør 1’eren til en bedre og dybere film.

Roger, Roger

Historien er ambitiøs uden at virke overvældende, og Ryan Gosling er perfekt som den nye Blade Runner. Visuelt er filmen også noget af en lækkerbisken. Fotografen Roger Deakins tryller med kameraet og åbner op for universet på en spændende og dynamisk måde, der føles som en naturlig forlængelse af 1’erens visuelle sprog. Der er en Oscar-nominering i vente der, det er helt sikkert.

Instant Classic

Denis Villeneuve har bedt anmelderne om, ikke at afsløre noget af plottet, så publikum kan få den reneste oplevelse af filmen. Derfor kommer der ikke noget resume af historien i denne anmeldelse, blot en anbefaling. Se Blade Runner 2049 og helst i IMAX. Den er nemlig noget så sjældent som en ”Instant Classic”. Den overgår muligvis ikke helt Blade Runner, men den er meget mere end nogen havde turde ønske sig af en efterfølger til en af sci-fi-genrens helt store værker.

Drengerøvsfaktor: 82 %

Original titel: Blade Runner 2049

Land: USA/UK/Canada, 2017