Big Eyes [Anmeldelse]

Tim Burton er tilbage med et autentisk drama, der har Amy Adams og Christoph Waltz i hovedrollerne.

Big Eyes - Trailer
The Weinstein Company - Big Eyes [Anmeldelse] The Weinstein Company

The Secret of My Succe$s

Enhver kunstner har på et eller andet tidspunkt i sit liv spurgt sig selv; ”Hvordan får jeg succes?”.

Succes er som oftest en blanding af talent, timing og den rette markedsføring, det vil sige eksponering for et bredt publikum. Sidstnævnte forstår den flamboyante plattenslager Walter Keane (Christoph Waltz) sig på. En dag møder han den fraskilte enlige mor Margaret Keane (Amy Adams), der maler særprægede portrætter af børn med meget store øjne og sælger dem for håndører. Walter øjner straks muligheden for at tjene kassen. Selv er han ikke nogen stor kunstner, men han har talegaven i orden og kan sælge sand i Sahara - hvis det skulle være. Der går da heller ikke lang tid før, at malerierne begynder at sælge som varmt brød.

Malerhjerne!

Det eneste problem er bare, at i 50’ernes USA skal man være mand for at blive respekteret som kunstmaler, så derfor lyver Walter og påstår overfor omverdenen, at det er ham, der har malet alle malerierne. Da Margaret finder ud af, at Walter tager æren for hendes arbejde, er det for sent. Hendes malerier har fået kultstatus og Margaret er tvunget til at leve med løgnen, om hun vil det eller ej.

Perfekte penselstrøg

Big Eyes er mange måder en atypisk Tim Burton-film. Først og fremmest er det et autentisk drama, så her er intet eventyr eller gotisk gys og heller ingen Johnny Depp eller Helena Bonham Carter. Til gengæld er der fortælleglæde og stor kærlighed til kunsten, både den filmiske og den maleriske. Historien er forholdsvis lavmælt og selvom det ikke er Burtons stærkeste film, så klæder det ham alligevel, at fortælle en mere jordnær historie, med karakterer man kan forholde sig til.

Et anderledes lærred

Udover at være en succesrig filminstruktør er Tim Burton (der startede sin karriere tilbage i 80’erne som animator for Disney) også selv en dygtig kunstner og har udstillet sine værker over hele verdenen. Jeg var så heldig at opleve hans udstilling i Prag, sidste år, hvilket var en fantastisk oplevelse, da man blev suget fysisk ind i Burtons unikke univers. Han er derfor den helt rette mand til at instruere Big Eyes og har lavet en smuk film, som hylder en kunstner, der ligesom ham selv blev kendt på at lave kitsch kunst til masserne.

Drengerøvs aktor og teknisk info:

Original titel: Big Eyes

Land: USA/Canada, 2014