Avengers: Age of Ultron [Anmeldelse]

Det ultimative superheltehold er tilbage i endnu et bragende eventyr.

Avengers: Age of Ultron - Trailer
Marvel Studios - Avengers: Age of Ultron [Anmeldelse] Marvel Studios

Artificiel daddy issues

Når man er superhelt, er der sjældent megen tid til at slappe af og hvile på laurbærrene, efter man endnu en gang har reddet jordens befolkning fra udslettelse. Dette må The Avengers da også sande, da Tony Stark forsøger at genoplive et gammelt fredsprogram - en kunstig intelligens kaldet Ultron (James Spader), som pludseligt løber løbsk og prøver at overtage verdensherredømmet såvel som at destruere sin skaber og hans venner undervejs. Tony, Thor, Steve, Bruce, Clint og Natasha må derfor endnu en gang trække i deres superheltekostumer og som henholdsvis Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans), The Hulk (Mark Ruffalo), Hawkeye (Jeremy Renner) og Black Widow (Scarlett Johansson) bekæmpe deres værste fjende til dato i et brag af en slåskamp, hvor en hel by, naturligvis traditionen tro, fuldkommen destrueres.

Den brede pensel

Instruktøren Joss Whedon elsker at male med den brede pensel og er ikke just subtil i sine budskaber. Avengers: Age of Ultron handler således om kommunisme, koldkrigsfrygt og vores fælles ansvar overfor det samfund, vi lever i. Tematisk er Avengers: Age of Ultron en ”Frankenstein”-historie, med moralske dilemmaer og etiske spørgsmål såsom; Hvis ens intentioner er gode, er man så et monster, fordi ens handlinger ikke nødvendigvis er det?

Marvel Studio - Avengers: Age of Ultron [Anmeldelse] Marvel Studio

Are you not entertained?

Jeg var (måske) den eneste anmelder i Danmark, der hadede den første Avengers-film, hvilket jeg også fik megen kritik for i sin tid. Jeg fandt filmen uinspireret og ret banal. Heldigvis har Whedon oppet sig med 2’eren og fortæller her en langt mere kompleks historie, der rent faktisk bruger tid på at væve baggrundshistorie fra de tidligere forsømte Hawkeye og Black Widow ind i handlingen. Der er stadig langt til et mesterværk af nogen art, men Avengers: Age of Ultron er bestemt en underholdende og seværdig actionfilm.

Verdens STØRSTE filmformat!!!

Film skal jo som bekendt ses i biografen og nu er der virkelig en grund til at hoste de 175 kr. op, som en billet efterhånden koster. For Danmark har nemlig fået sin første IMAX biograf i Cinemaxx på Fisketorvet. Kort fortalt er IMAX et meget stort filmformat med et knivskarpt billede, der er med til at give publikum en helt unik oplevelse, som man ikke kan få derhjemme. Senere på året kan man bl.a. glæde sig til at se: Tomorrowland, Star Wars – The Force Awakens og James Bond filmen Spectre i IMAX formatet.

Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Avengers: Age of Ultron

Instruktør: Joss Whedon

Medv.: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Jeremy Renner, Scarlett Johansson, James Spader, Elizabeth Olsen, Aaron Taylor-Johnson, Cobie Smulders, Idris Elba, Samuel L. Jackson, Paul Bettany, Don Cheadle, Anthony Mackie, Stellan Skarsgård, Thomas Kretschmann og Andy Serkis

Genre: Action/Adventure/Sci-Fi/Thriller

Billedformat: 2.35:1/2D/3D/IMAX

Lyd: Dolby Digital/Dolby Atmos