Assassin's Creed: Origins er kæmpestort

4 timers hands-on giver en foreløbig konklusion



10. oktober, 2017 - kl. 02:08
Forfatter: Mikkel M. Vermeulen


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

Efteråret er proppet med fantastiske spiludgivelser, og mon ikke Assassin's Creed: Origins, er et af det, som mange venter spændt på?

Ubisoft har lovet en helt ny spiloplevelse, med en kæmpe åben verden, helt nye takes på historien og mekanikker, der ikke er set i franchiset før. De løfter kan både lyde fantastiske eller forfærdelige, alt efter hvordan man har det med serien. 

Jeg har ikke selv været helt klar over hvor jeg stod, og derfor var jeg hurtig til at takke ja til muligheden, for at få en god omgang spilletid ved controlleren, da spiludgiveren inviterede mig til en tidlig hands-on session. Hvad bedre mulighed, er der for at danne sig et nogenlunde indtryk af det nye spil? Ingen, hvis du spørger mig. 

I et tætpakket rum med rækkevis af konsoller, og en tematiseret egyptisk udsmykning, gav jeg mig i kast med Assassin's Creed: Origins (ACO) og hovedkarakteren; den egyptiske Bayek. 

Grafikken

Det første indtryk der rammer en, er hvor flot den store åbne verden er. Det gamle Egypten, der er genskabt med enorm respekt for historien, byder på fantastisk natur og levende detaljer, i alt fra pyramidebefængte ørkenområder, til grønne oaser og tidlig landbrugskultur. 

Det er tydeligt at se, at Ubisoft har haft tid til at udvikle spillet i en god retning, men nu er det også 2 år siden sidste reelle installation i serien, og pausen har været god for dem. Jeg kan ikke være den eneste der er ved at være træt af 'new year - new game' pengemaskinen (Jeg kigger på dig COD!) Spillet er udviklet til at kunne drage nytte af de seneste inkarnationer af Xbox og PS4 (Xbox One X + PS4 Pro), det betyder at detaljegraden er super flot, og ikke mindst at der er kælet for lyssætningen, for dem der er heldige at være ekviperet med HDR-skærme. 

 

Open World og hvad så?

Vi har langt om længe et godt open world Assassin's Creed spil, men hvad betyder det egentlig? Well, tænk i retning af Far Cry eller måske Horizon Zero Dawn, og så har du en god fornemmelse. Helt konkret betyder det, at du ikke er tvunget til at holde en liniær progression i historien - rent faktisk tvinger spillet dig til at tage ekstra missioner, for at nå et fornuftigt level, til at fortsætte hovedhistorien. Dette skaber både mulighed for en lækker grad af udforskning - og det lader også spilleren stifte bekendskab med de mange sidemissioner. Nogle er simple, genkendelige go-fetch MMO-style opgaver, mens andre byder på fantastisk velfortalte sidehistorier, og endda Tomb Raider-agtige puzzles og ture i de endnu ældre pyramider. Der er selvsagt nok at tage fat på, for en achievement-hunter. 

Nye spillestile

Det nye spil gør også op med den tidligere tilskyndede Stealth-stil, som passer så godt på en Assassin (Men måske ikke på alle gamere). Her har man i bedste RPG-stil mulighed for at opgradere sit skill-tree i den retning men selv ønsker at spille: Assassin, bueskydende hunter-type eller måske bare full-on warrior agtig? Dit valg. Hertil kommer så mulighederne for at udskifte og opgradere gear - en ting der leder mig til spillets næste store force: Det nye kampsystem. 

Kampsystemet har også ændret karakter

Det nye kampsystem bærer også præg af en RPG-tankegang, der er et utal af måder at gå til fjenden på, men det er ikke alle strategier der er lige heldige. Jeg havde rigtig god held med at snige mig rundt med min tunge bue, sætte ild til pilspidserne, og hurtigt plukke de farligste fjender, for derefter at lave et hoveddyk fra tagtoppen - og ned i en gruppe mindre farlige fjender, der mister livet i en game of thrones-værdig sværddans. Fantastisk befriende! 

Andre vigtige take-aways

Friheden i spillet og udforskningsmulighederne er store, men bevæger man sig for hurtigt gennem landskabet, kan man hurtigt finde sig selv på herrens mark. Spillets forskellige områder og missioner er opdelt i levels, og afviger man fra mere end et level +/-, kan man hurtigt ende i en potentielt farlig situation, især hvis man bare tonser igennem landskabet på sin hest/kamel/flodhest! 

Nå ja, det bringer mig til det sprudlende dyreliv. Tænk på hvilke dyr der findes i Egypten? De er alle i spillet. Kan de tæmmes? Ja de kan. Allesammen. Det er fucking awesome. 

...Og sådan tæmmer man en krokodille
Del videoen med dine venner

Nu har jeg kun stiftet bekendtskab med 4½ time af spillet og jeg er slet ikke igennem nok til en endelig dom, men hvis den lille del jeg har spillet, er sigende for hele spillet, har Assassin's Creed-franchiset endelig et sikkert hit på hænderne igen. 

Assassin's Creed: Origins

Udkommer: 27. oktober 2017

Platforme: Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, Windows

Udgiver: Ubisoft/Ubisoft Montreal

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel M. Vermeulen Følg på: Facebook Instagram

Kontakt: mmv@connery.dk

Mikkel er redaktør på Connery. Hans ypperste mål er at leve, af at have det sjovt, og at have det sjovt mens han lever. + øl.

[...læs mere]

Vil du skrive for os?

Synes godt om connery.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen