Connery

Razer CEO Min-Liang Tan: Det kan godt være let at glemme, at vi som gamere er en del af samme fællesskab

Vi har taget en snak med Razers direktør om fremtiden for gaming og gamer-kulturen

Razer. Hvis du er gamer kender du navnet - hvis ikke, er der stor sandsynlighed for, at du alligevel studser lidt over det. 

Min-Liang Tan er nærmest synonym med sit gamerbrand, der første gang så dagens lys i 1998. I starten var Razer en gamermus, men med tiden er det blevet et af de allerstørste navne indenfor gamerudstyr, med et produktlineup, der spænder over alt fra gamermus til bærbare og software. Og Min-Liang Tans signatur pryder velkomstbrevet i indpakningen for ethvert produkt fra Razer. 

Iværksætteren fra Singapore, startede egentlig et helt andet sted. 

Inden han trådte ind i Razer i 1998, arbejdede han som advokat for Singapores højesteret. Da Razer i 2005 blev grundlagt som en selvstændig virksomhed, var det Tan, der trådte ind som CEO og kreativ direktør i virksomheden, og den rolle har han bibeholdt siden da, mens han har styret virksomhedens fra et et-produkts portefølje, til et gennemført gamer livsstilsbrand. 

Jeg har altid fulgt Razer, først som gamer og siden også i min rolle her på sitet, og da jeg fik muligheden for at få en uddybende snak med en af gaming-branchens mest succesfulde individer, greb jeg den. 

Klik her, hvis du hellere vil læse selve interviewet på engelsk. 

ANNONCE

Hvis jeg nu påstår, at vi kun lige er i begyndelsen af gamerens tidsalder, hvor tror du så, at vi er på vej hen?

Min-Liang: Indlevelse og connectivity er områder, som jeg tror vi kommer til at se en meget større integration, med alt der har at gøre med gaming i fremtiden. Det er noget vi allerede udforsker med Razer Synapse og Razer Chroma. 

Men Synapse giver vi brugeren et enkelt stykke software, der kan styre alle deres Razer devices og gemme deres setup, så de aldrig er længere end et par sekunder, fra deres foretrukne setup. Med Chroma har vi skabt en forbundet platform, der ikke blot lader dig personliggøre lyseffekterne fra Razer produkter, men også integrerer partnere som Philips Hue, i et simpelt brugerinterface. 

I dag er det lige så almindeligt at game fra mobile devices som Razer Phone, tablets og konsoller, som det er at tænde din PC og joine dine venner online, når du kommer hjem. 

Men integrationen af alle de platforme til en gaming-oplevelse, hvor det hele flyder sammen, uanset hvilken platform du benytter, det tror jeg vi kommer til at se meget mere til, i fremtiden. 

De første skridt er allerede blevet taget med cloud gaming, hvor selve computerarbejdet bliver varetaget af en tredjepart, og fritager brugeren fra at skulle køre alt fra en lokal platform. Jeg tror at potentialet for den slags teknologi er svimlende, hvis det bliver gjort rigtigt. 

ANNONCE

Hvilken retning går vi - kulturelt?

Esportens popularitet har helt sikkert hjulpet, til at give en masse mennesker et anderledes blik på gaming-kulturen. 

At spille spil som en levevej, er i dag en reel karriere, og dedikationen til at træne og skærpe ens færdigheder og søge hold med ligesindende mennesker, er det samme som vi har set i mere traditionelle sportsgrene. Jeg tror, at det har hjulpet en masse mennesker uden tidligere erfaring fra videospil, til at forstå og værdsætte den dedikation det kræver. 

Razer har for nyligt hensat 10 millioner dollars, til at understøtte e-sporten i Singapore, fordi vi virkelig tror på det. Beslutningen blev truffet, som en måde hvor vi kan give tilbage, til den enorme support, vi altid har haft fra det marked. Samtidig hjælper det til at sikre fundamentet, for esport og gamingkultur i regionen. 

Razer var også medvirkende, i at hjælpe til at gøre esport til en anerkendt medaljesport, gennem vores samarbejde med SEA Games (South Asian Games), og jeg håber at det er noget, der kan hjælpe til at vækste esport endnu mere i fremtiden, og samtidig få flere mainstream medier, til at få øjnene op for de færdigheder og den passion som esports atleter lægger for dagen. 

ANNONCE

Du er at finde på flere prestigefulde lister omkring lederskab og forretning. Hvad mener du der skal til for at være en god leder - og er det anderledes end at være en god rollemodel?

Jeg mener at det er vigtigt for alle, også ledere, at finde ud af, hvad men er passioneret omkring, hvad der motiverer. Det vil gøre dig i stand til at vågne hver morgen, og gå ud og gøre dit bedste, fordi du er motiveret til at gøre en forskel og benytte alle dine færdigheder, til at nå det mål. Jeg tilgår mit arbejde i Razer med det mindset på daglig basis. 

I samme omgang, er det vigtigt at bygge et hold, der deler den mentalitet. Det strømliner processen og samarbejder, og tillader alle at tage ejerskab over deres arbejde. 

Jeg tænker ikke nødvendigvis over hvilken rolle jeg gerne vil passe ind i, i stedet prøver jeg at føre med eksempel - Jeg tror ikke på, at man kan forvente at inspirere nogle til at gøre noget, som man ikke selv er klar til. 

ANNONCE
Razer Blade - Razer CEO Min-Liang Tan: Det kan godt være let at glemme, at vi som gamere er en del af samme fællesskab Razer Blade

Hvilket Razer-produkt fra de tidlige år, har de det bedst med? Hvad ville være et nøgleprodukt i dit interne virksomhedsmuseum?

Gennem Razers historie har vi leveret en lang liste af produkter, der hver især har disruptet markedet. 

Da vi startede op med den allerførste generation af gamerprodukter, beviste vi, at der er millioner af gaming-entusiaster, der ligesom os havde ventet på en virskomhed, der ville tage gaming seriøst, og udvikle produkter der var udviklet til gaming, fra bunden. 

Det er grunden til, at jeg er så stolt over, hvad vi har opnået med Blade-serien af laptops. Der er mange grunde til, at det var blevet forventet, at gaming laptops skulle være tunge og besværlige at bruge. Vi ændrede den mentalitet, ved at lancere laptops der ikke blot var ekstremt kraftfulde, men også nogle af de tyndeste på markedet - designet på en måde, der betød at man kunne tage dem med overalt. 

Det er altid svært at udpege favoritter, men den (Razer Blade) er i hvert fald en, der virkelig har formet industrien, og ændre på måden som folk gamer. 

ANNONCE

Hvad er du mest spændt over, når det kommer til fremtidens tech?

Der er ingen tvivl om at gaming er blevet mere socialt acceptabelt end nogensinde. Med dette er der også nogle nye udfordringer, der skal tages højde for. En af dem, er et større fokus på tilgængelighed. 

Jeg tror på en god gamingoplevelse skal være tilgængelig overalt, og derfor glæder jeg mig meget, til at se ekstremt kraftfuldt tech blive tilgængelig i mindre og mindre indpakning. 

For nyligt annoncerede vi den nye generation af Blade Stealth 13, verden første gaming ultrabook. Den kombinerer de seneste processorer og grafikkort i et kabinet, der kun er 15.3 mm højt. Det er en massiv mængde af power on the go, der kun for nylig er blevet mulig, takket være den seneste teknologi. 

Men kraftfuld hardware er kun en del af ligningen, jeg tror også at connectivity bliver et vigtigt område fremover. 5G lyder meget lovende og i teorien, vil det gøre det endnu lettere at være forbundet med venner, så det bliver muligt med endnu mere interaktion i gaming og bedre delte oplevelser. 

Med introduktionen af Nari Ultimate, introducerede vi HyperSense til gamere verden over. Det giver haptisk feedback til det man som spiller oplever i spillene, gennem et headset. Det er nok noget du kommer til at se mere af i fremtiden, når vi udforsker, hvordan den teknologi bedst kan implementeres i fremtidens gamingoplevelse. 

ANNONCE

Hvor finder du selv kreativ inspiration?

Jeg inspireres af mange forskellige facetter af gamingkultur, og det har jeg været siden vi startede virksomheden. Som medlemmer af det, der dengang var et meget mindre fællesskab, kan jeg huske den modtagelse vi fik, da vi lancerede vores første mus - og med det samme blev smidt af spilservere, fordi administratorer troede at vi snød.


Siden dengang. Har en af vores primære måder at tilgå produktdesignet, først og fremmest handlet om, at tænke over hvad gamere har brug for - hvad vi selv synes der mangler og hvordan vi bedst kan innovere og forbedre på den specifikke situation- 


Er der noget, som du mener alle gamere burde vide - og være bedre til?

Det kan godt være let at glemme, at vi som gamere er en del af samme fællesskab, uanset hvilken platform vi foretrækker.

Hos Razer har vi valgt at understøtte alle de mest populære platforme med vores produkter. Delvist fordi vi gerne vil understøtte dette budskab - men også for at vise vores påskønnelse til det fællesskab, der har hjulpet med at forme både vores interne kultur og vores produkter. Vi har altid været afhængige af ærlig feedback fra vores fællesskab, og jeg tror at det er en af grundene til, at vi har haft så meget succes. 

Alle der har konkurreret i et spil, ved at konkurrencen let kan antænde en brand, men jeg mener at konkurrencer ultimativt handler om, at finde ud af hvem der er bedst, uafhængigt af platform. Derfor sætter jeg også stor pris på, at crossplatform gaming ser ud til at have momentum, og jeg håber at det er en tendens, der i fremtiden bliver en standard.  

ANNONCE
Del

Seneste nyt