Connery

Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

Efterfølgeren til DOOM 2016 er mere af det samme - og helt sin egen

5 ud af 6 stjerner

Hell yeah! DOOM er tilbage, og efter 2016 rebootet DOOM, er forventningerne højt sat. DOOM 2016 formåede at genskabe kærligheden for den simple glæde det kan være, at slagte dæmoner og bare føle sig som en uovervindelig gudskraft, der mejer horder af fjender ned til et tungt heavy-metal track. Ikke en masse nødvendige dikkedarer - bare DOOM-madness. 

Vi var allerede klar over, at id Software havde gang i at bygge en del på det nye spil, efter vores første hands-on i efteråret 2019 - og efter en lille udsættelse er DOOM Eternal endelig landet - og klar til at suge dig ind i en verden hvor helvede nok engang forsøger at have overhånden. 

ANNONCE
DOOM Eternal

DOOM Slayer is back!

Den legendariske DOOM Slayer er tilbage. Eternal er en direkte opfølger til DOOM 2016, og historien samler op, da DOOM Slayer vender tilbage til Jorden, der er under en massiv besættelse af en dæmonisk hær. Heh! Lille udfordring, der er et problem for alle andre end DOOM Slayer - eller hvordan er det nu lige?

DOOM Eternal er på en måde en videreførelse af de gode ting fra DOOM 2016, og på en måde en ret heftig omgang rysten med posen. 

ANNONCE
Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

De første timer med DOOM Eternal, var jeg betydeligt frustreret. Jeg havde forventet at være uovervindelig, men min taktik fra DOOM 2016 passer på ingen måde med DOOM Eternal. Man har ikke længere en backup i en håndpistol med evig ammo, nærkamp er noget lort hvis ikke fjenderne i forvejen er blevet svækkede - og mængden af dæmoner der bliver kastet efter en, er brutal. Nå ja, og ingen autogenererende health bar. 

Jeg blev frustreret, og holdt fast i min fejlbehæftede taktik alt for længe, og det resulterede i en milliard døds-scenarier, hvor jeg løb tør for ammunition, og måtte se mig overrumplet af de f*cking irriterende dæmoner, der var pisseligeglade med, at jeg ikke havde luret spillet. 

Men som anmelder, må man ikke bare give op og kaste håndklædet i ringen, fordi man for en gangs skyld føler sig som en noob. 

Og efter lidt afkølingstid, nødvendigt, fordi jeg var blevet lige så rød i hovedet af gamerage, som en Pain Elementals svælg, var jeg klar til at gå mere strategisk til værks. Det viste sig at være en god idé. 

ANNONCE
Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

Kæden af uovervindelighed

Det er tydeligt, at id Software har arbejdet ekstremt meget med spillets mekanikker, og derfor må man ikke bare gå til spillet som en direkte add-on til DOOM 2016, der er en mening med, at spillets tutorial-elementer er dækket ind over en lang indkørselsperiode i story-delen, og det er fordi der er indført en række fundamentale ændringer. 

I essensen er DOOM Eternal en form for strategisk puslespil, hvor man skal have sit gameplay til at gå op i en højere enhed, for at nå i mål.
Men her er brikkerne ikke fysiske, de er i stedet manifesteret i en række nye mekanikker, der skal kædes sammen på den rigtige måde - og når først man har set logikken, vender følelsen af udødelighed tilbage - men på en mere fortjent måde. 

ANNONCE
DOOM Eternal Gameplay

Glory kills giver mere liv, det flammekastende flame belch-move giver armor, og et velplaceret kædesavs-kill får monsteret til at smide den altid sparsomme ammunition. Det er en konstant strategi, der har brug for en vis rytme - orkestreret af dine status-tal på HUD'en. Men når den rammes, skaber det sød musik. Og brutalitet. 

Sværhedsgraden: Eksperimenterende

Sværhedsgraden i DOOM Eternal er ikke en gennemgående faktor, og der kan skrues op og ned for den på hvilket som helst tidspunkt i campaign-mode. Det giver ingen straf at rykke ved sværhedsgraden, så man behøver blot at overvinde sin egen stolthed, for at pille ved det. 

Sværhedsgraden ændrer heller ikke på mængden af fjender, eller deres hastighed - men udelukkende på hvor meget damage de kaster mod dig - og du mod dem. En vigtig pointe, hvis du løber ind i samme frustrationsmur som jeg, inden du har luret de nye systemer. 

ANNONCE
Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

Big Fucking Gun

Våben-arsenalet i DOOM Eternal byder på en helvedes masse gamle kendinge, og lidt nye overraskelser. Den mindste gun i arsenalet er nu den legendariske Combat Shotgun, mens man selvfølgelig også finder chainguns, BFG, plasmarifler og andre gode sager. Motorsav inklusive.

Som noget nyt er har hvert våben en række gun-mods, der låses op løbende, disse mods kan trylle din shotgun om til en sticky-grenade kaster eller lave en rocket launcher til en varmesøgende raketstyr, og hver eneste oplåste mod er tilgængelig for quick-switch under gameplayet - og det bliver en nødvendig taktsik manøvre, hvis puslespillet skal løses hurtigst muligt. 

ANNONCE
Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

Skjulte upgrades

DOOM Slayer er blevet iklædt sin imponerende Praetor Suit, og den kan opgraderes - selvfølgelig! Der kan låses op for forskellige perks, der blandt andet giver mere beskyttelse fra omgivelserne, hurtigere våbenskift eller måske øget funktionalitet i dragtens AutoMap? 

Mens Praetor opgraderingerne ikke er dødsens nødvendige, giver de en øget følelse af uovervindelighed; nøglen i DOOMS morskab. For at skaffe disse opgraderinger, skal man ud og leder efter Praetor Suit Tokens, der er gemt godt af vejen i banernes mere snørklede design - og ja, det er en slags skattejagt, man kaster sig ud i her. 

Det samme gælder to andre opgraderingssystemer: Sentinel Crystals der giver direkte opgraderinger til max health, armor og ammo - og Runer, der giver mulighed for at sammensætte ekstra perks, der hjælper din spillestil. Der er 9 forskellige runes i spillet, men det er kun muligt at benytte tre af gangen. Runen Savagery giver hurtigere Glory Kills, mens Blood Fueled giver et hastighedsboost efter et Glory Kill, og runen Air Control giver bedre in-air manøvrering. 

ANNONCE
Anmeldelse: DOOM Eternal - En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed

DOOM Eternal - Kan det blive ved for evigt?

DOOM har ikke for vane, at være leveringsdygtige i de mest fantastiske historier - og det har ikke været det, der for alvor har trukket folk til spillet, men i DOOM Eternal, er der skruet op for historien i Campaign-delen. 

Den umiddelbare "simple" historie om en helvedesport der var blevet åbnet på Mars, tilbage i DOOM 2016, bliver udbygget i enorm grad i DOOM Eternal, og spillet lykkedes med at bygge en seriøs omgang højtragende lore på DOOM Slayer og alle de vilde kampe han er blevet kastet ud i, i i tidens løb. 

Uden at afsløre for meget, kan jeg godt love, at det der måske først lignede en gentagelse af en simpel formular, er blevet udbygget og løftet til et helt nyt niveau. 

DOOM Eternal er ikke for alle, og måske er det faktisk slet ikke for casuals - men derimod gamer-conoisseurs, der drives af at gennemskue systemerne og løse det underliggende tema, der i DOOM Eternal kan opsummeres til: En fintunet rytmisk følelse af uovervindelighed. 

ANNONCE
DOOM Eternal

Udvikler: id Software

Udgiver: Bethesda Softworks

Udgivelse: 20. marts 2020

Platforme: PC, PlayStation 4, Xbox One og Stadia

Køb din downloadkode hos Joybuggy*

Del

Seneste nyt